Tempat Menarik Negeri Perak

Senarai Terkini Alamat, Nombor Telefon, Nombor Faks, Website, Alamat Emel dan Penerangan Tentang Tempat Menarik Negeri Perak

List of Address, Phone Number, Fax Number, Website, Email and Description about the of Interesting Places in Negeri Perak


Bukit Merah Lake Town Resort, Resort Peranginan

Alamat / Address :
No. 1, Persiaran Lagun Sunway 1, Sunway City Ipoh, 31150 Ipoh, Perak
Keterangan / Description :
Selain tarikan buah limau bali, Tambun turut dikunjungi kerana terdapat sebuah taman tema yang menarik dan mempunyai keunikan yang tersendiri berbanding taman tema air yang lain. Dikelilingi dengan gua batu kapur, ia menjadikan lokasi ini begitu unik dan sesuai untuk aktiviti keluarga pada hujung minggu. Boleh dikunjungi melalui Lebuh Raya Utara-Selatan ke Ipoh. Bayaran yang dikenakan ialah RM45.00 bagi orang dewasa manakala kanak-kanak dan yang berumur 55 tahun dan ke atas pula dikenakan sebanyak RM38.00. Bagi kanak-kanak di bawah 90cm, kemasukan adalah percuma. Bayaran ini termasuk permainan di taman air, taman berpantai, kolam air panas dan taman harimau. Kesemua tempat-tempat ini boleh diakses oleh para pengunjung yang datang ke taman tema ini.
Nombor Telefon / Telephone Number : 05-5428888
Nombor Faks / Fax Number : 05-5428899
Alamat Emel / Email Address : sales@bmlaketown.com.my
Website : www.bukitmerahresort.com.my/
Negeri / State of this place : PERAK

Lost World Of Tambun, Pusat Rekreasi Air

Alamat / Address :
Sungai Klah Hot Springs Park, 35600 Sungkai, Perak
Keterangan / Description :
Sumber air panas ini dijumpai pada tahun 1966. Keluasan kawasan ini dianggarkan 15.88 ekar. Dengan kerjasama kerajaan Negeri Perak dan FELDA, pembangunan di kawasan ini telah dimulakan pada Jun 2003. Jarak untuk tiba di destinasi ini kira-kira 12 kilometer dari Pekan Sungkai. Bayaran yang dikenakan untuk memasuki destinasi ini mengikut peringkat umur dan hari. Waktu dibuka adalah dari pukul 8.00 pagi hingga pukul 7.00 petang. Di Sungai Klah Hot Springs Park menawarkan pelbagai kemudahan seperti aktiviti merebus telur, jakuzi, mandi air panas dan sebagainya. Suhu 98'C diperlukan untuk merebus telur. Para pengunjung boleh mendapatkan telur yang belum dimasak di kafeteria yang berhampiran dengan harga 3 biji RM 1.00. Selain itu, para pengunjung yang ingin membuat rawatan refleksologi boleh dilakukan di Taman Terapi, di mana aktiviti ini dijalankan dengan berjalan di atas batu-batu kecil yang disediakan.
Nombor Telefon / Telephone Number : 05-4388801/ 06-43
Nombor Faks / Fax Number : 05-4388805
Alamat Emel / Email Address : lostworldoftambun@sunway.com.my
Website : www.sunwaylostworldoftambun.com/
Negeri / State of this place : PERAK


Pulau Pangkor, Pulau Peranginan

Alamat / Address :
Jalan Bukit Merah, 34400 Semanggol, Perak
Keterangan / Description :
Bandar ini merupakan bandar baru pelancongan yang terletak kira-kira 55 kilometer dari Parit Buntar melalui Jalan Persekutuan. Kedudukannya berhampiran dengan Tasik Bukit Merah. Dari Jambatan Pulau Pinang ke kawasan rekreasi ini pengunjung boleh melalui Lebuhraya Utara-Selatan ke persimpangan tol Bukit Merah yang mengambil masa 35 minit manakala lebih kurang 1 jam dari Bandaraya Ipoh atau melalui Jalan Persekutuan iaitu ke Bukit Merah Lake Town. Antara kemudahan rekreasi yang terdapat di sini adalah Taman Tema Air atau 'Water Theme Park', Orang Utan Island, Taman Eco-Park dan juga tempat penginapan seperti Lake Town Inn.
Nombor Telefon / Telephone Number : 05-8908888
Nombor Faks / Fax Number : 05-8908000
Alamat Emel / Email Address : ticlumut@tourism.gov.my
Website : -
Negeri / State of this place : PERAK

Taman Rekreasi Air Panas, Sungai Klah, Taman Rekreasi Air Panas

Alamat / Address :
Jalan Taman Tasik Taiping, 34000 Taiping. Perak
Keterangan / Description :
Zoo Taiping & Night Safari terletak di Bandar Taiping, Perak. Night Safari merupakan satu tarikan baru bagi bandar Taiping dan yang pertama di Malaysia. Night Safari telah dirasmi pada 15 Jun 2003 oleh DYMM Sultan Azlan Shah memberi satu kelainan kepada pengunjung di mana keindahan dan keaslian alam semulajadi di waktu malam dapat dilihat. Night Safari mempamerkan hidupan-hidupan haiwan yang aktif di waktu malam yang memberi peluang kepada pengunjung untuk menghayati suasana alam semulajadi dan habitat asal hidupan liar di mana bunyi pelbagai jenis haiwan dapat didengari seperti burung pungguk, musang, kijang, harimau kumbang dan sebagainya. Dalam Anugerah Pelancongan Malaysia 2003, Zoo Taiping dan Night Safari telah berjaya memenangi Anugerah Tarikan Pelancongan Terbaik Kategori Buatan Manusia. Night Safari Taiping adalah satu produk perlancongan unik di mana haiwan-haiwan yang aktif pada waktu malam dipamerkan dengan menggunakan lampu-lampu khas yang seakan-akan cahaya bulan. Pengunjung dapat menghayati suasana alam semulajadi dan habitat asal hidupan liar di mana bunyi pelbagai jenis haiwan dapat didengari.
Nombor Telefon / Telephone Number : 05-8086577
Nombor Faks / Fax Number : 05-8066024
Alamat Emel / Email Address : -
Website : -
Negeri / State of this place : PERAK


Zoo Taiping & Night Safari, Rekreasi & Lawatan

Alamat / Address :
Lumut Tourist Information Centre, Jalan Sultan Idris Shah, 32200 Lumut, Perak
Keterangan / Description :
Pulau Pangkor terletak di Negeri Perak, di Perairan Selat Melaka. Luasnya cuma 2,200 hektar dan penduduknya berjumlah kira-kira 25,000 orang. Pulau Pangkor merupakan salah satu destinasi pelancongan utama di Malaysia. Pulau Pangkor merupakan sebuah pulau tropika yang menawan dan memiliki beberapa tempat tarikan pelancong yang menarik. Diantara tempat yang menjadi tumpuan pelancong adalah Kota Belanda,Batu Bersurat, Pantai Puteri Dewi, Pantai Pasir Bogak dan Teluk Nipah. Pulau Pangkor boleh dijelajahi dengan berjalan kaki atau menggunakan kenderaan dan laut hangat di sekelilingnya sesuai untuk aktiviti laut seperti berenang, snorkling, berkayak, dan memancing. Pelancong juga boleh menaiki bot untuk pergi ke Pulau Pangkor laut yang dimiliki oleh orang persendirian, di mana terdapat peranginan Pangkor Laut, sebuah tempat peranginan kecil mewah.
Nombor Telefon / Telephone Number : 05-6834057
Nombor Faks / Fax Number : 05-6834057
Alamat Emel / Email Address : zootaiping@zootaiping.gov.my
Website : www.zootaiping.gov.my/
Negeri / State of this place : PERAK

Post a Comment

Previous Post Next Post