Apakah Kad Pesara bagi Kakitangan Kerajaan Bersara?


Maksud Kad Pesara bagi Kakitangan Awam yang bersara


Kad Pesara Kerajaan Malaysia dikeluarkan di bawah Seksyen 23, Peraturan-peraturan Pencen 1980 bagi pesara/penerima pencen Perkhidmatan Awam atau  Seksyen 20, Peraturan-peraturan Pencen Pihak-pihak Berkuasa Berkanun dan Tempatan bagi pesara/penerima pencen Pihak Berkuasa Berkanun dan Tempatan.

Kad Pesara merupakan Pengenalan Diri bagi membolehkan pesara memperolehi kemudahan perubatan di Klinik/Hospital Kerajaan. Kemudahan Kad Pesara ini layak dinikmati oleh pesara/penerima pencen, juga kepada isteri/suami penerima pencen dan anak yang berumur bawah 18 tahun (yang belum berkahwin). Bagi anak cacat akal atau jasmani kekal yang tidak berupaya menanggung dirinya sendiri, tiada had umur dikenakan.
         

Mereka yang menyalahguna Kad Pesara boleh didakwa di mahkamah di bawah Seksyen 24 Peraturan-peraturan Pencen 1980 atau Seksyen 21 Peraturan-peraturan Pencen Pihak-pihak Berkuasa Berkanun dan Tempatan.

Jika terdapat sebarang kerosakan atau kesilapan butiran di dalam kad pesara, sila hubungi 03-88854127/4467 atau alamatkan permohonan ke Unit Kecil Kad Pesara, Bahagian Pasca Perkhidmatan, Jabatan Perkhidmatan Awam untuk penggantian kad baru.

Kad Pesara ini hendaklah diserahkan kepada Bahagian Pasca Perkhidmatan, Jabatan Perkhidmatan Awam apabila pemiliknya hilang kelayakan menerima pencen.


Post a Comment

Previous Post Next Post