Jom Kenali Tenggiling atau Sunda Pangolin

Jom Kenali Tenggiling atau Sunda Pangolin


Tenggiling atau Sunda Pangolin boleh ditemui di Brunei, Cambodia, Indonesia, Laos, Malaysia, Myanmar, Singapura, Thailand dan Vietnam. Di Malaysia, spesies ini adalah dilindungi sepenuhnya di bawah Akta Pemuliharaan Hidupan Liar 2010 [Akta 716].



Tenggiling adalah satu-satunya mamalia bersisik dari kumpulan Pholidota. Keseluruhan badannya dari hujung muncung hingga ke hujung ekor bersisik keras kecuali di bahagian bawah perut. Tenggiling mempunyai kepala kecil yang tirus ke arah hujung muncungnya. Kaki belakangnya lebih panjang dan besar dari kaki hadapan dengan lima kuku bagi setiap kaki. Tenggiling jantan lebih besar dari betina.

Tenggiling juga dikenali sebagai ‘scaly anteater’. Makanannya semut dan anai-anai. Lidahnya yang panjang berfungsi untuk menangkap serangga. Deria baunya adalah sangat kuat. Spesies ini amat penting untuk mengawal populasi serangga terutama semut dan anai-anai. Tahukah anda, Tenggiling tidak mempunyai gigi?

Ianya aktif pada waktu malam (nocturnal). Apabila berasa terancam, Tenggiling akan menggulung badannya untuk melindungi bawah badannya. Sisik Tenggiling juga mempunyai hujung yang tajam.

Satu fakta yang sangat menyedihkan adalah spesies ini sering diburu dan diperdagangkan di pasaran gelap untuk dijadikan ubatan tradisional.

Imbas QR Code pada gambar untuk bacaan lanjut.


Sumber:
https://www.facebook.com/208535215826654/posts/3463424473671029/

Post a Comment

Previous Post Next Post