Jom Kenali Harimau Kumbang

Jom Kenali Harimau Kumbang


[KENALI SPESIES HIDUPAN LIAR]

Harimau Kumbang boleh ditemui di Afrika Timur dan Asia Selatan sehingga China, Semenanjung Malaysia dan Indonesia. Di Malaysia, spesies ini adalah dilindungi sepenuhnya di bawah Akta Pemuliharaan Hidupan Liar 2010 [Akta 716].




Badan yang hitam berkilat dengan tompok hitam merupakan ciri utama bagi harimau kumbang di hutan hujan berbanding harimau kumbang yang berwarna keemasan yang terdapat di padang pasir. Ini disebabkan oleh penghasilan pigmen hitam (melanin) yang berlebihan di dalam kulit dan bulunya.

Ianya merupakan karnivor yang makan pelbagai jenis binatang bersaiz sederhana serta aktif pada waktu malam. Pada siang hari spesies ini menghabiskan masa berehat di atas pokok. Gemar bergerak secara bersendirian dan bersama individu lain hanya ketika musim mengawan atau membesarkan anak. Tempoh bunting adalah 90 hingga 95 hari dengan 1 hingga 3 ekor anak pada setiap kelahiran.

Saiz jantan lebih besar daripada betina. Dengan saiz yang sederhana ini, tidak hairanlah ia lincah dan suka memanjat pokok serta mampu menjadi perenang yang kuat berbanding kucing besar yang lain.

Imbas QR Code pada gambar untuk bacaan lanjut.

#SaveOurMalayanTiger
#SelamatkanHarimauMalaya

Sumber :
https://www.facebook.com/208535215826654/posts/3445472745466202/

Post a Comment

Previous Post Next Post