Mazlan Bakal Jadi Jutawan Nanas MD2

SETIU, 1 Ogos - Tanaman nanas premium varieti Milie Dilard 2 (MD2) mampu menjana pendapatan lumayan bagi pekebun yang bekerja  sepenuh masa atau sampingan sehingga diibaratkan sebagai antara sumber kekayaan baharu.


Mazlan Abdul Ghani, 46 daripada Kampung Bukit Kecil mampu tersenyum lebar apabila tanaman nanas yang diusahakan beliau secara sampingan di Kelompok Pekebun Nanas Bukit Kecil memberikan pendapatan lumayan.

Beliau yang kini yang bekerja sepenuh masa sebagai penyelia asrama Sekolah menengah Kebangsaan (SMK) Chalok berkata beliau hanya memperuntukkan masa kerja di kebun dari jam 5.00 hingga 7.00 petang dan hari minggu sahaja.

Berkongsi cerita, pada ada peringkat awalnya, dia menanam 40 ribu nanas MD2 pada bulan September 2016 di tanah berkeluasan 1 lot (2 ekar setengah) dan hasilnya dituai pada awal 2017 dengan keuntungan terkumpul pada masa itu dalam RM 150 ribu untuk jual buah sahaja.

“Pokok yang sudah diambil buahnya tadi akan dibiarkan dari tiga hingga empat bulan bagi membolehkan jambul anak pokok keluar untuk dijual. Keuntungan menjual anak pokok sahaja mencecah RM 30 ribu.

" Dicampurkan semua sekali keuntungan berjumlah RM 180 ribu dalam tempoh dua tahun bermula dari tanam hinggalah hasil dituai. RM180 ribu dibahagikan 24 bulan purata pendapatan adalah RM 7,500 sebulan,"kata Mazlan kepada wartawan Urusetia Penerangan Darul Iman(UPDI) ketika ditemui di ladang nanas miliknya, semalam.

Baca lagi:
https://www.teganukita.net/2019/08/mazlan-bakal-jadi-jutawan-nanas-md2.html?m=1


Post a Comment

Previous Post Next Post