Nyamuk Aedes berWolbachia banteras denggi

Nyamuk Aedes berWolbachia banteras denggi



Kes denggi di negara ini dijangka dapat dikurangkan dengan menggunakan nyamuk aedes berWolbachia.

Wolbachia adalah bakteria yang berada dalam badan nyamuk aedes yang boleh merencat virus denggi sekaligus tidak menyebarkan virus itu kepada manusia.

Bakteria Wolbachia disuntik ke dalam telur nyamuk aedes. Nyamuk aedes jantan berWolbachia yang mengawan dengan nyamuk aedes betina tiada Wolbachia akan menghasilkan telur yang tidak boleh menetas.

Nyamuk aedes jantan tiada Wolbachia yang mengawan dengan nyamuk aedes betina berWolbachia akan menghasilkan nyamuk berWolbachia.

Semakin banyak nyamuk aedes berWolbachia, maka makin kurang risiko manusia mendapat virus denggi.

Wolbachia adalah bakteria yang ada dalam badan serangga secara semula jadi dan tidak bahaya kepada manusia, haiwan dan alam sekitar.

Untuk fasa pertama, sebanyak 11 lokaliti di Kuala Lumpur, Putrajaya dan Selangor dipilih untuk pelepasan telur nyamuk aedes berWolbachia.

Kawasan-kawasan ini dipilih kerana mencatat kes denggi yang tinggi.



Pelepasan telur nyamuk berWolbachia akan diperluas secara berperingkat.

Hari ini, Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad telah merasmikan 'kick off' pelepasan telur nyamuk aedes berWolbachia di Apartment Sri Rakyat, Bukit Jalil.

Malaysia menjadi negara kedua selepas Australia yang menggunakan nyamuk aedes berWolbachia untuk mencegah dan membanteras denggi.

Denggi telah menjadi wabak di negara kita lebih dua dekad.

Sejak 1 Jan - 29 Jun 2019, seramai 93 orang meninggal dunia kerana denggi. Selangor, Johor dan Sabah merekodkan kematian tertinggi.

Dengan adanya nyamuk berWolbachia ini, tidak bermakna kita boleh lepas tangan dalam pencegahan denggi.

Menjaga kebersihan rumah dan kawasan sekitar dengan memastikan tiada tempat takungan air masih nenjadi keutamaan untuk mencegah denggi.

Luangkan masa untuk periksa tempat- tempat di rumah anda yang berisiko menjadi tempat pembiakan aedes.

'Ada Wolbachia, tiada denggi.'

Post a Comment

Previous Post Next Post